söndag 23 december 2012

Årets julkort

Att göra egna julkort är något jag kan längta efter redan tidigt på hösten. Jag gillar ju julen och att få göra nära och kära glada med julkort, omtanke och julklappar. Den enda avgörande ingrediensen för om det ska kännas roligt på riktigt eller bara stressigt och jobbigt med julens alla traditioner är tid. Har jag tid att sitta och klura på riktigt, riktigt bra julklappar till var och en, julkort, julgodis, pynt osv, gärna över en kopp glögg, så tycker jag att det är SÅ mysigt. Men tar jag mig inte tiden utan kommer på allt i sista sekunden och springer in och ut i affärer och panik-köper julklappar så faller all mening.


Ett sätt för mig att hitta de rätta mentala förberedelserna är att göra egna, handgjorda julkort till nära och kära. Det blir då att jag sitter och tänker på dem lite extra medan jag tillverkar deras kort och jag får känna att jag är glad att jag har så många fina vänner. I år tror jag att vi slog rekord i antal skickade julkort, men jag tog mig den tid det behövdes. I år blev det ganska enkla julkort med flera olika juliga papper.  

Årets julkort

Jag började med att stansa ut hjärtan i kartong som jag sedan målade in med vit crackle paint. Det är en färg som spricker när den torkar och ger en gammeldags känsla. Sedan klippte jag ut olika bitar i matchande julpapper som jag rullade ihop och fäste på kortet. En kanelstång fick också följa med som ger en julig doft till kortet. Tillsist embossade jag texten, klippte ut en tag och knöt runt kanelstången. Klart! Enkelt och kortet fick djup och en hälrig 3D-effekt.


Mina handgjorda julkort

God jul önskar jag alla mina läsare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar