lördag 20 oktober 2012

Gammal gungstol blev ny

Min käre man blev lite loppis-biten i somras. Det kom typ över en natt. Helt plötsligt fann jag mig själv titta på gamla kaffekoppar i secondhand-butiker, gamla möbler med potential att göra om och retrogrejer som känns coola igen. Visserligen väldigt mysigt, men en helt ny värld för mig som inte vill ha gamla eller för mycket prylar runt omkring mig. Men ok, jag är inte bättre än att jag kan ändra mig. Jag förstår verkligen charmen av gamla ting som berättar en historia, så länge de passar in, eller går att anpassa till, det hem vi har idag. Så kombinationen av oss blev en bra kompromiss.

En dag kom han hem med en riktig guldklimp. En trasig, sliten, träfärgad gungstol. Den såg inte mycket ut för världen med lösa armstöd, medar och avskrapad färg. Men vi båda såg potentialen i den nätta, stilrena stolen från 50-talet. Vi slipade den med sandpapper, limmade fast och stärkte de olika delarna och målade den råvit. Och vips, en helt fantastisk gungstol som känns som ny, att ha i lilltjejens rum och som är perfekt att amma i! När min familj var här på besök fick vi dessutom något vi suktat efter länge - ett äkta lammskinn. Och det passade perfekt i stolen. Tyvärr missade vi att ta en före-bild, men jag hoppas att ni litar på mig när jag säger att skillnaden blev enorm.

Gungstolen efter slipning, limning och målning


Gungstolen med det fantastiska lammskinnet som gör den mjuk och härlig att sitta i

1 kommentar:

  1. Hej!

    Vet du möjligtvis vad gungstolen heter? Ute efter en och denna var precis sån modell jag vill ha :)

    SvaraRadera