måndag 24 oktober 2011

Våra bröllopsinbjudningar

Det är många som planerar bröllop nuförtiden! Och just nu verkar tiden vara inne för många att planera sina bröllopsinbjudningar. Jag brukar få någon fråga i veckan på mail året om, angående den bröllopsinbjudan som vi gjorde till vårt bröllop, men de senaste veckorna har frekvensen på frågor om bröllopsinbjudningar ökat markant och har kommit upp till 5-10 i veckan. Helt underbart tycker jag! Jag får ju ta del av era underbara bröllopshistorier ifrån blivande fruar (och en och annan blivande make) och svara på frågor.

Det är många som mailar och säger att ni har blivit inspirerade av någon del av min bröllopsserie. Det blir jag jätteglad av höra! Det var ju lite det som var meningen. Det är faktiskt 5 brudar som har skrivit och berättat att de ska gifta sig i sommar i Rottneros park, där vi gifte oss, och att jag har inspirerat dem till det. Det är också många som ställer frågor, och eftersom många ställer liknande frågor, så tänkte jag att svarar på de vanligaste frågorna i ett blogginlägg, så kan ni alla ta del av dem. Skulle det dyka upp fler/nya frågor, så är det bara att ställa dem som en kommentar till detta inlägg eller maila dem till mig, så svarar jag så gott jag kan! Mer om hur jag gjorde inbjudan hittar ni i detta tidigare inlägg.

Vår 7-sidiga booklet

Vanliga frågor och svar

1. Vad heter typsnittet ni använde som rubriker?
- Scriptina 

2. Hur fäste du boken?
- Jag häftade den med vanlig häftklammer. Sedan fäste jag den skimrande tapetbiten ovanpå för att dölja det.

3. Hur gjorde du stämpeln?
- Jag desinade den i InDesign och beställde den som en jpg-bild hos ett företag som tillverkar stämplar. Det finns många om man googlar, men jag gjorde det hos MyCards.se.

4. Vad har du använt för papper?
- Jag hade vit cardstock med canvas-struktur som yttersidor och 300 g skimrande vit kartong som insidor.

5. Tar du emot beställningar på bröllopsserier?
- Ja, det gör jag gärna. Jag designar den efter era önskemål och alla inbjudningar och bröllopsserier är handgjorda av högsta kvalitet och helt unika. Pris beror helt på era önskemål om hur de ska vara utformade och hur mycket material det går åt.


6. Hur gjorde du klisterlappen som förseglade boken?
- Jag köpte vanliga kontor-klisternärken i den storlek jag ville ha och skrev ut tvärs över hela. Då hamnade texten lite olika på alla klistermärken.

7. Vilken storlek är bookleten i?
- Jag tror att den blev 15 x 10 cm



8. Hur gjorde du klisterlappen som förseglade boken?
- Jag köpte vanliga kontorsetiketter på ett A4 i den storlek jag ville ha och skrev ut tvärs över hela. Då hamnade texten lite olika på alla klistermärken.

9. Vad är embossing?
- Embossing är att man snabbt smälter ett plastpulver som gör att ytan upphöjs i ett relief-tryck när det stelnar. Man stämplar först den text man vill ha med genomskinlig stämpeldyna, häller på embossingpulver i valfri färg ovanpå för att sedan hälla tillbaka pulvret i burken. Kvar fastnar pulvret där man stämplat och det värmer man med en embossingpistol. Resultatet blir fantastiskt och lyxigt. Detta är en av mina favorittekniker.



10. Hur band ni fast vägbeskrivningen i bookleten?
Vi vek den två gånger, gjorde fyra hål i sidan där den skulle vara och fäste den sedan med silverband med rosett. Då kunde gästerna plocka ut kartan och ta den med på färden till bröllopet.

Lycka till alla blivande brudar och hör gärna av er på vägen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar