måndag 13 juni 2011

Vårt bröllop ur mina ögon, del 11 - Foto & Dokumentation

Från vår provfotografering


Min man är fotograf själv, så att hitta en bra fotograf till vårt bröllop var viktigt redan från början. Robban fick bli ansvarig för att surfa runt på webben för att hitta någon som hade det bildspråk som han gillar. Jag letade också ganska mycket på nätet för att hitta inspiration till vilka bröllopsbilder jag gillade. Det visade sig ganska snabbt att de flesta bröllopsfotografer, eller deras brudpar, hade ganska vanliga bröllopsbilder. Man står bredvid varandra och ler mot kameran, eller möjligtvis en puss framför kameran. Men ju mer jag letade desto fler speciella bilder sprang jag på och tillslut kunde jag snabbt urskilja riktigt fina bröllopsbilder. Sådana bilder som vi ville ha.

Från vår provfotografering


Efter någon vecka berättade Robban att han hittat vår bröllopsfotograf. Han visade mig Anna Roströms hemsida och jag blev helt tagen av hennes bilder. Vi satt i timmar en kväll och bara tittade på hennes bildspel ifrån de bröllop hon fotat. Anna har en förmåga att fånga ögonblick och känslor som gör att det känns som om man har vart där själv, vilket är en unik begåvning. Hennes bildspråk är också så fantastiskt vackert att jag blev kär direkt i hennes bilder.

Provfotografering på Ulriksdals slott


Det första problemet var dock att Anna jobbar i Stockholm och vi skulle gifta oss i Värmland. Det andra problemet var att datumet för vårt bröllop redan var satt och Anna verkade mycket uppbokad. Men vi kontaktade Anna och berättade om oss och vårt bröllop och frågade om det fanns någon möjlighet att få boka henne. Och vi hade tur! Det visade sig att Anna är ifrån Dalarna och ska dit på semester veckan efter vårt bröllop och att hon var ledig vår dag! Så vi bokade henne direkt och åkte för att träffa henne och prata om vårt bröllop. Fördelen med att boka in ett fullblodsproffs är att hon har koll på allt. Hon berättade hur hon brukar jobba och vi fick ta ställning till hur länge hon skulle vara med och fota och vilken typ av bilder vi ville ha.

Robban gör sig i ordning inför bröllopet


Något som ingick i det fotopaket vi valde var en provfotografering. Vi hade inte så stora förväntningar på detta utan tänkte mer att det var till för att hon skulle se hur vi rörde oss och vi skulle lära oss hur hon fotade. Så i början på juli var det då dags. Anna berättade att vi skulle ta oss till Ulriksdals slott en sommarkväll för att plåtas. Vi var där i solnedgången i ett par timmar och Anna fick oss verkligen att slappna av och bara fokusera på varandra. Trots att jag var ganska nervös innan, så glömde man tillslut att posa och kände mer en genuin kärlek till Robban. Hon var otroligt duktig och när provfotograferingen tillslut lades upp några veckor senare på hennes blogg, så var lyckan total. Det var de finaste bilder på oss jag någonsin hade sett!

Mycket känslor på provfotograferingen


På bröllopsdagen kom Anna en timme innan den riktiga porträttfotograferingen skulle äga rum. Vi kände att i gärna skulle vilja ha några bilder på när vi gör oss i ordning inför bröllopet och alla känslor som samlas då. När det sedan var dags gjorde Anna något mycket stort. Hon sa till mig att vänta 10 minuter innan jag tog i hissen ner i hotellobbyn. Jag gjorde det och när jag kom ner stod Robban med ryggen mot mig. Jga gick fram till honom och han vände sig om. Detta var första gången på dagen som vi såg varandra, och det är än idag det starkaste intrycket jag har ifrån hela bröllopet. Han var så fin, jag var så lycklig och det var så mycket känslor som bubblade i mig och ville ut. Vi stod där och grät, skrattade och pussades om vartannat och det var en underbar stund tillsammans innan vi begav oss ut för att fotas. Och jag är så glad att även den dokumenterades med bilder.

Första mötet på bröllopsdagen


Anna hade valt ut några olika platser i den park där vi skulle gifta oss. Vi fick smyga omkring lite för att inte gästerna skulle se oss, men det var bara kul. Jag är glad att vi hade gjort en provfotografering innan för vi kom väldigt snabbt in i det och det kändes mindre nervöst än vad jag hade trott. Man är ju dessutom nervös inför själva vigseln, så att få naturliga bilder i den stunden är svårt att få. Men som det proffs Anna är så fick hon det att kännas som om detta var min och Robbans stund för oss själva innan vi gick och mötte alla gäster. Och det tycker jag verkligen syns i våra ögon.

Porträttfoto innan vigseln

Porträttfoto i en annan del av parken


Det fanns även tid att fota oss tillsammans med vårt toastmasterpar och med vårt brudfölje och de korten är minst lika roliga att ha kvar idag som korten på oss. Anna var kvar tills vi gick in till bröllopsmiddagen och hon fotade också våra gäster när de minglade vid brudskålen och våra familjer. Trots att många gäster har med sig egna kameror kan det vara bra att utse ett par personer som känner ett litet extra ansvar för foto under middagen. Det är ganska svårt att fota i dunkla lokaler och vi är jätteglada att ett par av våra vänner som är duktiga på att fota kände ett litet extra ansvar att dokumentera dukning, mat, tal, tårta och inte minst hur dansgolvet utvecklade sig. Vi valde även att filma vigseln för att det kan vara kul att bevara den i sin helhet. Bröllopsmiddagen och talen ville vi dock inte ha på video. För det första är det svårt att få bra bild och ljud, men talen tror jag också gör sig bäst i våra minnen. Några har vi fått på papper efteråt och det är jättekul att ha kvar!

Anna med sin fina syster fotar oss tillsammans med toastmastrar



Efter några veckor kom resultatet. I två delar. Anna presenterade det i ett mycket snyggt bildspel med en av våra vigsellåtar i bakgrunden. Det bildspelet får jag tårar av än idag och ger en så otroligt skön helhetsbild av vårt bröllop och det är ett av de bästa minnena jag har kvar. Totalt fick vi ca 400 bilder på oss ifrån provfotograferingen och ca 1300 stycken ifrån bröllopet. Otroligt många och fina bilder på oss, när vi är som lyckligast och finast. Visst, fotograferingen blev en av de största investeringarna, kostnadsmässigt, som vi gjorde i samband med bröllopet, men det är också den bästa! Helt klart värt varenda krona.


 Vårt fina bröllopsalbum i läder och tjocka sidor

Jag är så glad för alla bilder som verkligen är så fina som jag kommer ihåg vårt bröllop. Idag påminns vi varje dag om vårt bröllop när vi går förbi tavelväggen i lägenheten med förstoringar eller när vi tittar i fotoboken i läder som Anna har formgett med bilder till oss. En bok som är så fin att den ligger framme och alla som hälsar på vill kika i. Jag vet inte om det behövs förtydligas, men i princip ala  bilder i min bloggserie om vårt bröllop är tagna av Anna.

 Albumet är 20 x 20 cm och varje uppslag har olika design på sidorna

1 kommentar:

  1. Jättefina bilder!

    Får man fråga vad fotografen heter och hur man får tag i honom/henne?

    /Joanna

    SvaraRadera