fredag 25 mars 2011

Vårt bröllop ur mina ögon, del 8 - Bröllopsfesten

När bröllopsmiddagen är färdig och om toastmastrarna har gjort sitt jobb, så börjar nu gästerna bli redo att festa loss. Som gäst börjar man vid den här tiden bli lite smålullig, man kanske vill gå och köpa en drink i baren och beblanda sig med sina vänner. Förhoppningsvis har man lärt känna någon ny och längtar efter att få dansa loss på dansgolvet tillsammans. Som brudpar vill man ju inget annat än att stämningen ska vara på topp och festen blir ju också första gången man på riktigt kan gå runt och hinna prata med alla gäster. Jag och Robban pratade ganska mycket inför bröllopet om hur övergången mellan den lite mer formella middagen och den själva festen skulle gå till. Man vill ju att alla ska ha kul och dansa hela natten lång, men man kan ju inte styra över hur gästerna mår och vad de vill göra. Jag har själv vart på bröllop där brudparet lite krampaktigt springer runt och bokstavligt drar alla in på dansgolvet och i sin desperation i att alla ska ha kul glömde de bort att ha det själva. Så ville vi inte ha det, så vi bestämde oss helt enkelt för att inte ta ansvar för att våra gäster skulle ha kul, det fick de göra själva. Och det var jätteskönt både för oss och säkert för våra gäster också. Men med duktiga toastmastrar och en bra bordsplanering ökar man chanserna rejält för en lyckad bröllopsfest.

Porträttfoto innan bröllopet

Efter att ha hört våra vänner berätta om ett bröllop där brudparet bjöd på sig själva genom att dansa Pulp Fiction-dansen som vals, så bestämde vi oss för att också göra något galet och som skulle dra igång dansgolvet. Vi ville bjuda på oss själva och verkligen markera att nu slutar det formella och det roliga börjar. Därför valde vi att dansa vals. Många struntar i det idag och tycker att det är omodernt, men jag är jätteglad att vi gjorde det och lärde oss valsen på riktigt. Min lillasyster Elin är koreograf och danslärare så vi bad henne att lära oss vals på riktigt. Men vi tyckte inte att det räckte där och kunde inte släppa tanken på att göra något galet. Så när Robban tyckte att vi skulle dansa Beyonces dans till ”Single ladies” så kände vi att vi närmade oss. Vi beslutade oss för att göra ett försök och frågade lillasyster Elin om hon trodde att det var möjligt. Det blev väldigt tyst i telefonen en lång stund innan hon frågade ”Ni kunde inte valt något lite lättare…?” Men vi gillade utmaningen och sa att vi skulle hålla detta hemligt för alla, göra ett försök och bestämma oss dagen innan bröllopet om vi skulle köra eller inte. Vi fick låna en dansstudio några timmar och vi tränade vid tre tillfällen totalt. Vi skrattade otroligt mycket och hade skitkul när vi repade och tillslut bestämde vi oss att köra all-in på bröllopet. Vi hade tidigare valt låten Metallicas låt ”Nothing else matters”till traditionell vals då vi hört den i instrumental version med stråkar och älskat den direkt. Robban klippte ihop låten med Single ladies och vi visade upp den riktiga videon med Beyonce på en skärm bakom oss samtidigt som vi dansade. Shit vad förvånade alla blev! Så här såg det ut:

Då filmen från bröllopet är filmat i lite dålig vinkel har vi också klippt in bilder från ett rep  


Det blev jättelyckat och vi fick härlig respons efteråt! De flesta tyckte att vi var helt galna, men efter mycket skratt och applåder så blev det en perfekt start på dansgolvet då vår DJ tog över direkt efteråt. Att välja att ha DJ var för oss ett självklart val. Att ha ett liveband är visserligen trevligt, men det blir ofta just trevligt och inte riktigt röj. Att göra i ordning en spellista på Spotify och låta folk lägga till egna låtar har jag inga bra erfarenheter av. Vår DJ jobbade på nattklubb i Karlstad och var van att ta önskemål om låtar och känna av vad dansgolvet vill dansa till. Det är ju en ganska svår målgrupp då de som dansar spänner över flera generationer. Men vår DJ var grym och höll igång så länge folk dansade!

Ute på verandan med en cigarr


Några roliga detaljer som vi använde vi oss av var t ex ett videobås. Toastmastrarna presenterade detta som att det var till för de som inte vågade hålla tal, men ändå ville skicka en hälsning eller om man ville lägga till något till sitt tal som man inte vågade säga. Vi ställde helt enkelt upp en videokamera på ett stativ och skrev en enkel instruktion hur man startade och stängde av. Det var riktigt många som spelade in hälsningar, bjöd på sig själva och spexade framför kameran, vilket är underbart att ha kvar nu. Släktingar och vänner som inte vågade hålla tal under middagen pratade länge om hur lyckliga de var för vår skull och att de fick chansen att säga det till oss. Filmen kollade vi på dagen efter hemma hos mamma och det blev många skratt och några tårar tillsammans. 
En annan grej som vi gjorde var att via en vän importera en låda cigarrer som vi ställde fram till kaffet och avecen. Det blev oerhört poppis och det var häftigt att se alla gäster stå på verandan och röka cigarr. Det kändes verkligen festligt och som att alla firade tillsammans med oss.

Våra cigarrer med en designad tändsticksask


Vi placerade också ett litet survival-kit på toaletterna. På damernas fanns hårnålar, tamponger, bakis-brus, säkerhetsnålar, hårsnoddar, hårspray. På herrarnas rum placerade vi hårvax, bakis-brus, kondomer och huvudvärkstabletter. Båda kiten var i princip tömda dagen efter, så det kom nog till användning trots allt. Till och med en kondom var borta…
En annan sak vi gjorde var att tillverka en gästbok med förtryckta sidor tillsammans som vi la fram till gästerna tillsammans med engångskameror. Jag älskar gästboken och den är jättekul att läsa i än idag, men engångskamerorna funkade inte riktigt, då vi märkte när vi framkallat dem att det var för mörkt i lokalen.

Framsidan på gästboken

 Insidan på gästboken som gjorde det lite roligare att både skriva och läsa


Några erfarenheter och tips som jag kan dela med mig av ifrån bröllopsfesten är för det första att bjuda på er själva! Som brudpar är man naturligt i fokus och så även på dansgolvet. Både jag och Robban gillar att ha kul och vi bjöd båda på en one-man-show. Robban fick ett dragspel i present då han spelade mycket när han var liten, så han tog ut ”Stereo love" på gehör och uppträdde med den under kvällen. Jag bjöd på ett spontant shownummer när min favoritlåt ”Living on a prayer” spelades av vår DJ som snappat upp detta. Genom att bjuda på sig själv och visa att man har kul inspirerar man gästerna att också ha det.

Ett förväntansfullt brudpar


Två andra saker som jag kan tipsa om är dels att inte bli för full och dels att inte gå sist. Jag var tokhög på alla känslor och intryck under dagen, så för mig räckte drycken till middagen gott och väl. Jag har dock vart med om värre exempel på andra bröllop. Man vill ju vara kvar så länge som möjligt på festen, för man vill aldrig att dagen ska ta slut. Men vi valde att gå vill 02.30-tiden när festen var på topp. Vi gjorde ingen stor sak av det utan smög iväg så gott vi kunde så att de andra kunde fortsätta.
Det sista jag vill dela med mig av är att ha kul själv och att se alla. För oss var det viktigt att alla som var där skulle veta att vi var så glada för det och att de betyder mycket för oss, så vi försökte mingla och dansa med så många som möjligt. Men det viktigaste är nog att bara njuta av kvällen och att ha så roligt man bara kan. Det är ju trots allt er dag!                

9 kommentarer:

  1. Hej Lina! Hamnde mitt i din blogg fr FB! Otroligt fin och välskriven blogg!
    Jo, jag såg att dina smycken säljs på Naglar på Fridas- jag följer BlondinBellas blogg och hon fixar sina naglar där, så mitt mitt-i-natten-tips blir att be dem ge ngt smycke till henne och hoppas på fin recension!
    Kram Charlotte
    http://mammamorran.se

    SvaraRadera
  2. Man kan tyvärr inte se videon för Sony verkar ha blockat den?

    SvaraRadera
  3. Märkligt... Jag kan ju se den. Jaja, jag har bytt källa på filmen och hoppas att den syns bättre nu.

    SvaraRadera
  4. Tappar ord! Helt fantastiskt ju!

    SvaraRadera
  5. NU kunde jag också se filmen - my goooood!!! Helt underbart!!!! :D :D :D

    Vi hade också egen DJ på bröllopsfesten och det var verkligen toppen!

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera