söndag 3 oktober 2010

Färgstark dukning

Igår var jag och Robban i Nyköping på fina Alex och Lisas bröllop! Allt var verkligen jättebra fixat och det är alltid lika härligt att gå på bröllop, oavsett årstid. Idag är man lite sliten, men jag antar att det är så det ska vara dagen efter. Kommande vecka kommer att gå i full fart då det är många uppdrag som både ska avslutas och påbörjas och en hel del andra aktiviteter som ska genomföras. Det mesta är ju bara kul, men många kommer ändå att kräva energi. En kul nyhet är att jag numera assisterar på en kurs på Berghs! Kursen är Strategisk kommunikation för diplomstudenter och min roll är att administrera och fixa med gästföreläsare. Det är verkligen jättekul att få möjligheten att lära sig nya saker av grymma föreläsare det och kommer nog att ta en hel del av min tid framöver!

Förra helgen hade vi härligt besök över på middag och vi passade även på att fira Theresa som precis fyllt år. Vi åt god mat, drack gott och skrattade mycket, precis som det ska vara när vänner är på besök! Som vanligt ägnade jag mig mest åt dukningen, som jag tycker är roligast att pyssla med. När jag ska komma på ett tema på dukningen har jag märkt att jag väldigt ofta börjar i en blomsterbutik. Jag går och tittar och luktar på buketter och arrangemang och känner efter vad det är som fångar min uppmärksamhet mest. Den här gången var inget undantag. Redan innan jag gick in i affären såg jag den otroligt härliga och färgglada buketten genom fönstret som jag ville använda i min dukning. Den gick i flera olika toner som alla gav en massa energi.

Det var dessa härliga rosa-lila blommor som fångade mitt intresse. 
Jag visste fortfarande inte riktigt vad jag ville göra med dem, men jag köpte ett fång.

Jag visste att jag ville att den fina starka färgen verkligen skulle få lysa upp hela dukningen, så jag letade efter fina komplementfärger. Efter mycket om och men slutade det med klassiskt vitt och svart för att framhäva den rosa färgen så mycket som möjligt. För att inte få bordet för mörkt lade jag en stor svart duk underst på bordet och tre vita linnelöpare tvärs över bordet för att ljusa upp.

Helhetsbild över bordet och dukningen

Mitt på bordet vill jag ha ett arrangemang med de fina blommorna, men ingen hög vas då det oftast stör när man inte ser alla på andra sidan. Resultatet blev att jag klippte ner blommorna och satte ner dem i vatten i en grund cylindervas. Det blev verkligen den färgklick som jag ville ha på bordet.


Blomsterarrangemanget i genomskärning

Jag köpte även vita blommor av samma sort som jag ville ge till varje gäst. Så jag tog en stjälk och ett blad av blomman och stack ner i de pärlade servettringarna och placerade på varje tallrik. Att ge varje gäst något extra är en kul och fin gest som alla gäster alltid uppskattar och som gör att de känner sig lite extra välkomna.

En vit blomma placerades på varje tallrik

De blommor som blev över sattes i en vas och jag hade även köpt matchande ljus som jag placerade på ett ljusfat som fick bli ytterligare ett blickfång i rummet. Den här färgkombinationen piggade upp i höstmörkret och gav energi till alla runt bordet!

Ljusfat i samma färgspråk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar