torsdag 23 september 2010

Vårt bröllop ur mina ögon, Del 4 - Gäster & Inbjudningar

En av de största anledningarna till att vi valde att gifta oss just nu var att få umgås och fira tillsammans med alla våra nära och kära. Att få ha en hel dag tillsammans där alla mår bra, är sjukt snygga och har kul tillsammans. Vi har så mycket härliga vänner och familjer att vi kände att vi ville göra det nu. Och så länge man stannar där i tanken så är det underbart att få möjligheten att bjuda in alla man känner till en stor fest. Men sen kommer den stora verkligheten och slår in. Den verklighet som säger att man varken har råd eller plats att bjuda alla.

Våra fina gäster som väntar på att vi ska komma till vigseln 

Vi valde tidigt att verkligen försöka bjuda så många gäster som möjligt. Hellre att dra ner priset på mat och dryck och att ha råd att bjuda 10 st till än tvärtom, men trots det fanns det en limit och i vårt fall låg den i budgeten för middagen. För varje person man bjuder på ett bröllop så ökar kostnaderna väldigt mycket. Vi försökte skilja på de fasta kostnaderna (de kostnader som är de samma oavsett antal gäster, exempelvis hyra av lokal, DJ och de rörliga kostnaderna (de kostnader som är beroende av antalet gäster, exempelvis mat, vin, fördrink, snittar, tårta, kaffe, avec, linne, trycksaker, vickning m m). Efter det fick man en mycket bättre bild av hur mycket det faktiskt kostade för varje gäst som kom till bröllopet. Men som jag skrev tidigare, vårt mål var att bjuda så många som möjligt och att ha dem som vi bryr oss om där.

Gäster på väg till bröllopsmiddagen 

Hur går man då tillväga för att upprätta sin gästlista? Ja, vi började helt enkelt med att skriva upp alla som vi ville ha där. Oavsett släktband eller relationer eller hur länge eller kort man känt varandra. Varken jag eller Robban har speciellt stora släkter, men vi har båda skilda föräldrar vilket gör att vi har 4 familjer och blir många ändå. Dessutom har ju Robban sina gamla vänner kvar ifrån Norrlandstiden, jag har mina Karlstadvänner och vårt gemensamma liv lever vi ju i Stockholm. Så när vi kommit över 110 stycken på vår första lista så insåg vi att vi inte kommer kunna bjuda alla vi vill, vår uträkning visade att vår smärtgräns gick vid 80 gäster. Vi började om igen och fokuserade på de personer vi verkligen ville ha där. Vi drog en gräns någonstans vid att personerna vi bjöd skulle ha i alla fall ha träffat oss båda men vi brydde oss inte så mycket om hur länge vi känt personerna, utan vi gick mer på vilka vi vill fortsätta ha en relation med framöver. ”Här ifrån och framåt” var ett mantra som vi upprepade om och om igen när vi satt med vår lista. Tillslut landade vi på 84 personer som vi bjöd och det kom 75 personer på bröllopet, vilket visade sig var ett perfekt antal personer för lokalen och för festen. Visst blir man lite ledsen när folk inte kan komma och tackar nej, men man får intala sig själv att det finns en anledning till det och att de personer som är där på den stora dagen är där för vår skull och att de är där för att de tycker om oss.

Mingel till brudskålen 

Det är lätt att låta andra lägga sig i sitt egna bröllop. Det finns många som har åsikter och tankar, speciellt om gästlistan, och de vet vilka man borde bjudit och vilka som inte alls behöver vara där. Då gäller det att komma ihåg att det här är vårt alldeles egna bröllop. Ingen annans. Det gäller att hålla ihop oavsett från vilket håll påtryckningarna kommer ifrån och det gäller att stå upp för varandra. För är det någon dag i livet som man får vara lite egoistisk och bara tänka på vilka personer som får en att må bra, så är det väl när man skriver gästlistan till sitt egna bröllop? Man får slänga bort alla måsten och borden och upprepa sitt mantra, som i vårt fall var ”Här ifrån och framåt”. Alla beslut man fattar när man planerar bröllop är väldigt lätt för andra att tycka till om. Som vårt beslut att inte bjuda in barn till exempel. För oss var det ett ganska enkelt beslut. Det är inte så många i vår närhet som har små barn och vi ansåg att ett bröllop med barn varken är kul för barnen eller för föräldrarna, även om det var någon som blev ledsen över det. Tillslut kan jag säga att vi är SÅ glada för alla som kom dit! Det var många som reste långt och det är ju de underbara gästerna som gör hela bröllopet. Visst, det är vi som gifter oss och det är våra löften som är i fokus, men att göra det inför alla man älskar och bryr sig om är något alldeles extra.

Våra bröllopsinbjudningar blev en 7-sidig booklet

Redan när vi skickade ut våra inbjudningar i mars så skrev jag ett inlägg om alla detaljer och visade upp dem, så det här får bli en liten sammanfattning. Hela det gamla inlägget finns här. Det jag kan säga generellt om bröllopsinbjudningar är att det kan vara bra att tänka igenom dem noga innan man behöver skicka ut dem. Inbjudningarna är det första intrycket och den första förväntningen som man ger sina gäster på hur bröllopet kommer att bli. Och det går självklart att variera in i all evighet. Antingen kan man göra dem själv för att få dem personliga. En myt är att de också blir billigare, men om man räknar in saxar, skärmaskiner, tejp, lim, verktyg, papper, stämplar osv, så blir det sällan billigare att göra dem själv. Ett annat alternativ är att köpa färdigtryckta. Ett aningen tråkigt alternativ, om du frågar mig om har en passion för papper, eftersom det blir väldigt stereotypt och man får dessutom samma som tusentals andra. Eller så kan man få hjälp med att göra dem handgjorda, av kortmakare som mig, som både kan och älskar papper och design.

Framsidan på vår booklet

Man brukar säga att man ska sätta o.s.a på bröllopsinbjudningar 1 - 1 1/2 månad innan bröllopet och att man kan skicka ut inbjudningarna 2 1/2 - 3 månader innan. Gifter man sig i semestertider kan det vara bra att skicka ut dem ytterligare lite tidigare, så att gästerna får chansen att planera sin semester om de behöver åka långt till bröllopet. Detaljer som kan vara bra att tänka igenom innan man skickar ut inbjudningarna är: datum, tid och plats för vigseln, plats för middag, kontaktuppgifter för anmälan, registrera allergier, anmälan för tal, ev tips på boende och vägbeskrivning, presentönskningar och även information om det kommer att serveras frukost/brunch dagen efter.

Klicka på bilden för att bläddra i vår bröllopsinbjudning

Det är klart att det här med mina egna bröllopsinbjudningar har vart en stor grej för mig. Det är ju trots allt min hobby och jag har gjort många inbjudningar till andra, och redan från den dagen vi förlovade oss har folk gett hintar om att de längtar efter att få se inbjudan, eftersom den måste vara något speciellt. Så redan innan vi började gick jag in med 4 viktiga tankar:


1. Det var väldigt viktigt för mig att det här lika mycket skulle kännas som Robbans inbjudningar, och inte bara mina. Inbjudningarna och med det är ju bland det första man planerar tillsammans inför bröllopet och jag ville inte att detta bara skulle vara min grej. Robban är ju fotograf och väldigt duktig med digital layout, så han fick designa våra stämplar, välja typsnitt, foton och designa vägbeskrivningen. Resultatet blev väldigt bra och jag tycker verkligen att inbjudningarna andas lika mycket mig som Robban och som oss.

2. Med min hobby i bakhuvudet så kände jag ganska snart att jag har två alternativ: den enkla vägen eller all-in. Men jag kände ju också att jag kommer ju att ångra mig om jag inte lägger ner mycket kärlek på inbjudningarna till mitt egna bröllop, när jag gör det på andras. Jag kände att jag ville göra något annorlunda. Inte använda mig av massa blommor, band, pärlor och rosetter bara för att jag kan, utan snarare lägga fokuset på en enkel design med fokus på detaljerna. Vi ville inte heller ha en hemsida, utan försöka få plats med allt i samma kuvert.

3. Eftersom inte våra familjer och släkter har träffats så mycket tidigare, p g a avstånd, så kände vi att vi ville skicka med lite information om oss, vår bakgrund och hur vi träffades till alla gäster så att de vet det när de kommer på bröllopet. Av en slump såg jag en amerikansk inbjudan på en sida med upplägget av en booklet med foton och då kändes det genast rätt för oss att göra något liknande, men i vår tappning.

4. Jag visste också att jag ville ha ett tema på inbjudningarna. Ett färgtema kändes nästan lite för enkelt, då det självklart kommer att bli färgkoordinerat. Att Sunne kallas Sagolika Sunne och vår vigselplats heter Rottneros - En levande saga, gör ju att hela booklet-temat kändes helrätt, så vi gick helt enkelt på ett annat tema. Vi valde en av våra vigsellåtar som tema och beställde egna stämplar utifrån två textrader som inleder och avslutar refrängen. Det blev den röda tråden som band ihop allt på ett lite djupare plan.


Våra kuvert tillverkade jag själv av designtapet för att få en snygg struktur 


En liten men kul detalj blev förseglingen av bookleten för att få den exklusiva känslan av att ingen annan har öppnat inbjudan. På etiketten är texten till "För kärlekens skull" skriven.


Vi knöt fast en löstagbar vägbeskrivning i inbjudan, så att gästerna kunde plocka ut den och ta med på resan.


Vi valde att sätta in riktiga, framkallade kort i bookleten för att få dem i bra kvalitet


Alla rubriker och texter i inbjudan är embossade i silver och får ett upphöjt, handgjort och lyxigare intryck än om de bara var tryckta

Hoppas att jag inspirerar någon med min bröllopsserie och våra inbjudningar. Glöm inte att ställ frågor om ni undrar över något så ska jag svara efter bästa förmåga. Nästa del i bröllopsserien kommer att handla om själva vigseln.

5 kommentarer:

  1. Hej! Verkligen inspirerande att läsa om vägen till ert fina bröllop! Jag har en liten fråga, vart vände ni er för att få er personliga stämpel gjord? Hälsn. Maria

    SvaraRadera
  2. Jätte fina inbjudnings kort/album!
    Undrar och vart man kan få tag på en personlig stämpel

    SvaraRadera
  3. Vår personliga stämpel beställde vi på MyCards.se där man kan skicka in en bildfil som man sedan får monterad på kloss. /Lina

    SvaraRadera
  4. Hej! Kanon fin inbjudan! En liten fråga.. hur band du ihop boken? /Carin

    SvaraRadera
  5. hej! vart gör man sådana etiketter till förseglingen?
    tack på förhand!!

    SvaraRadera