tisdag 10 augusti 2010

Det här med bröllop...

... är ju en riktigt häftig grej som man planerar länge och som många är inblandade i. Man planerar och planerar för att allt ska bli så bra som möjligt på den största dagen i sitt liv. När man väl är där, så spenderar man halva dagen att vara tokigt nervös innan det vänder det på en sekund och man önskar och ber till högre makter att dagen aldrig ska ta slut. Ja, det är på många sätt en väldigt speciell och märklig dag. Och så underbar! Men hur gick det då med all planering som man lagt ner timmar på, alla inköp och detaljer, var det värt det när man väl stod där?

Vår stämpel

När vi var nyförlovade och precis bestämt oss att vi skulle gifta oss den kommande sommaren så ägnade jag en hel del tid åt att samla inspiration, vara med på forum, fråga runt och läsa bloggar om bröllop för att försöka förstå vad allt innebar, vad man inte får missa och för att sno de bästa idéerna. Det är inga som helst problem att hitta inspiration till bröllop. Affärer annonserar mycket och gärna och många lägger ut bilder på saker de tycker är snygga. Problemet som jag såg var att de flesta inlägg handlar om "Tänk att få den här ringen för 50 000 kr" eller att "köpa den där designerklänningen för 80 000 kr". Och visst kan man drömma sig bort ett tag, men det hjälpte knappast oss i vår planering för vårt bröllop. Det blev för mycket fokus på detaljer och för lite på helheten för mig. Det är också väldigt få som skriver om hur förväntningar, planering och detaljer blev efter bröllopet, vilket jag gärna skulle velat ha läst om när vi planerade bröllopet.

Våra ringar

Så nu när jag kommer att uppdatera bloggen om vårt bröllop tänkte jag att jag kan dela med mig av mina egna tankar och erfarenheter. Jag kommer att berätta om våra val och hur det blev med facit i hand, del för del i en serie inlägg framöver och min förhoppning är att kunna hjälpa till att få någon forma av överblick i en värld som annars handla nästan bara om detaljer.Om man själv planerar bröllop, gillar bröllop eller har någon i sin närhet som ska gifta sig så kanske det kan vara kul att läsa om hur ett bröllop växer fram. Så jag kommer att berätta om de olika delarna kring vårt bröllop i en serie av flera inlägg framöver. Alla inlägg kommer självklart inte att handla om bröllopet, men kanske något i veckan.

Jag jobbar som projektledare till vardags och är lite av ett strukturfreak, vilket säkert kommer att visa sig i inläggen. Självklart var Robban en stor del av vår planering, genomförande och i alla våra beslut, men jag kommer att skriva om bröllopet ur mina ögon, vilket betyder att jag kommer att skriva "jag" fast det egentligen var "vi". Lika bra att klargöra det från början... Jag vill även vara tydlig med att jag skriver om våra val och hur vi tänkte, inte hur alla borde välja eller hur man ska tänka. Jag hoppas att man som läsare kan inspireras av våra erfarenheter och översätta dem till sina egna tankar om bröllop, oavsett vilken typ av bröllop man själv vill ha. Jag hävdar alltså inte att vårt bröllop borde vara det perfekta för alla, men det var perfekt för oss. Kan det vara något kanske?

2 kommentarer:

  1. Kul, jag läser gärna om ert bröllopstänk (även om jag redan är gift sedan snart 15 (!) år tillbaka). Ser också fram emot en massa fina bilder, kikade in hos er fotograf som du länkade till tidigare och jisses, vilka fina bilder hon tar!
    *kram*

    SvaraRadera
  2. Det låter verkligen toppen! Jag o min sambo planerar för fullt för vårat kommande bröllop.

    SvaraRadera