torsdag 4 februari 2010

Thursday Tribute #9 - Åsa Hellgren

Idag är det äntligen dags för en ny Thursday Tribute! Varje torsdag hyllar jag någon i min blogg som inspirerar mig. Jag ägnar ett helt inlägg till henne/honom och försöker förklara hur den här personen har inspirerat mig. Detta gör jag för att jag tycker att vi uppmärksammar och uppmuntrar varandra för lite och detta är mitt sätt att sprida lite extra kärlek till de som gör mig lite gladare och lite kreativare. Jag skickar även ett handgjort kort till mottagaren där jag förklarar hur personen inspirerar mig.

Idag är det dags att hylla en tjej som är grunden och orsaken till min allra nyaste hobbyn. Den här tjejen är en sådan talang och bemästrar verkligen sin nisch fullt ut. Det är verkligen dock på sin plats att utvarna en varning för känsliga läsare. Bilder i detta inlägg kan leda till oväntade inköp och ett sockersug utan dess like. Idag ska jag nämligen hylla cupcakes-drottningen själv - Åsa Hellgren!
Åsa in-action

Jag tror att det var när jag slutade äta en månad (jag provade en dricka-milkshake-diet) som det slog slint en kväll. Jag som aldrig vart en tårt- eller bakelsetjej fick helt enkelt ett obotligt muffinsbegär och jag började söka efter bra recept på nätet. Ganska snart förstod jag att det fanns mycket roligare saker man kunde göra med muffins än bara blanda en smet och jag bytte ut sökordet "muffins" mot "cupcake". Jag insåg genast att jag nu började närma mig djupt vatten. Av en slump kom jag in på din blogg Åsa och jag tror att jag spenderade hela kvällen där för att bläddra igenom alla fina bilder och smarriga recpet. Innan jag ens går in på dina bakverk så vill jag säga att du har en enormt snygg blogg och otroligt fina bilder, vilket är riktigt inspirerande i sig!
En underbar cupcake, helt i mina färger, bakad av Åsa

Jag insåg ganska snabbt att jag kommer att bli fast i det här och tvingade mig ganska tidigt att göra ett val - fortsätta läsa och ta konsekvenserna eller stänga ner din sida. Jag valde självklart att fortsätta läsa. För när man väl börjat går det inte att sluta. Jag tittade runt på dina fina bilder, läste många gånger igenom dina skolor och funderade på vad jag själv skulle baka. Dagen efter köpte jag hem alla grejer och stoppade en plåt muffins i ugnen för att testa. De blev-så där. Såg hyffsade ut, men smakade inte speciellt gott. Men jag gav inte upp utan fortsatte att prova mig fram till det blev helt ok. Några veckor senare vågade jag bjuda på några och det blev succé!

En tårta gjord av Åsa till ett dop

Jag ska erkänna att du är ganska svår att hylla Åsa, eftersom du är så enormt duktig och du har fått mig att precis prova på denna underbara hobby. Jag sitter mest och bara gapar när jag ser dina bakverk. Det är så många moment inblandade i den här hobbyn som jag är så dålig på och som jag nu vill bli bättre på. Det här med att blanda ihop smaker till exempel. Som jag nämnde tidigare så är jag ingen tårttjej men när jag läser dina smaksammansättningar vattnas det i munnen. Det syns också att du har både känslan för design, färg och form samtidigt som du också har handlaget att göra alla dessa detaljer. Och, icke att förglömma, den otroliga kreatovotet sm ligger bakom att komma på nya mönster, färger, smaker, former, figurer o s v till alla personliga beställningar. Och alla dessa delar var för sig är så extremt skickligt utförda. Du är helt otroligt duktig!

En färgglad cupcake gjord av Åsa till ett företagsevent

Inte nog med att dina bakverk är underbara så tycker jag också att du verkar vara en helgo tjej. Du bjuder mycket på dina recept, knep och dina idéer, vilket jag förstår oftast många tycker är affärshemligheter. Det kan jag absolut förstå att många vill hålla hemligt, men det är faktiskt den stora anledningen till att jag kände så mycket för din blogg och att den inspirerade mig så. Du har ett stort hjärta och du är givmild och ödmjuk med det du kan. Och du får mig att känna att jag vill också prova, vilket jag tycker är grundläggande om man har en kreativitetsblogg. Tack för att du har öppnat en dörr till mig in i denna underbara värld. Min sambo är riktigt glad han med... =) Och tack för för att du delar med dig av allt fint och gott som du gör. Detta är min hyllning till dig!
Riktigt snygga macarons av Åsa

2 kommentarer:

  1. Jag förstår dig HELT! Vilken tjej!!
    Måste besöka hennes sida bums! Vilka ljuvliga kreationer! VÄL värd en tribute! ;)
    Du rockar! Blir så himla glad av att läsa om dina tributes och alla fina människor du hittat!
    Kram till dig för den glädjen du sprider!
    Och hjärtans trevlig helg!
    Kram Karin.

    SvaraRadera
  2. Hej Lina,
    Tusen tack för din hyllning till mig och dina fantastiskt fina ord! Jag blir verkligen jätteglad och rörd av alla dina komplimanger! Och det är sååå roligt att höra att man kan inspirera andra! Stor kram till dig och åter igen, TACK!!

    SvaraRadera