torsdag 28 januari 2010

Thursday Tribute #8 - Nina Åslund

Varje torsdag hyllar jag någon som inspirerar mig. Jag kallar detta Thursday Tribute och gör det för att jag tycker att vi till vardags är lite för dåliga att uppmärksamma och uppskatta varandra. Jag försöker beskriva hur personen i fråga har inspirerat just mig och till själva hyllningen hör även att jag skickar ett handgjort kort till honom/henne där jag visar min uppskattning. Hylla den som hyllas bör!

Dagens hyllning kommer att gå till en tjej som jag har beundrat länge. Hon är en tjej som är välkänd i kortmakarvärlden, både för sina underbara kort, sina stämpelmotiv och sin färgläggning och jag kan säga att om du någon känner dig nere eller lite deppig så här mitt i vintern så räcker det med att spendera ett par minuter i hennes färgsprakande blogg, så är du pigg som en nötskrika igen! Den här hyllningen går till dig, Nina Åslund!


Jag har försökt att identifiera första gången som jag kom i kontakt med dina fina kort Nina, men när jag letat i min inspirationsmapp så går det så långt tillbaka att jag nöjer mig med att säga att du alltid varit en stor idol i kortmakarvärlden. Jag tror att det var dina härliga färger som jag föll så pladask för till en början att jag inte kunde sluta följa dig och din blogg. Du har en sån otrolig förmåga att använda många och starka färger på det du gör, utan att det känns rörigt eller för mycket. Jag själv klarar bara med en, eller i bästa fall två, starka färger innan det känns som om jag inte har tänkt till överhuvudtaget utan bara lagt dit det första bästa jag hittade i lådan... Hur gör du kvinna när du bestämmer dig för att skapa ett kort?!

Underbart härligt kort av Nina

Något som också fångade min uppmärksamhet var att du ofta använder ganska otraditionella saker på dina kort. Du var den första som jag såg använda vanligt tidningspapper, knappar, gem och almanacksblad på dina kort. Det känns så befriande att kunna gå utanför ramarna och kunna använda sig av det som helt enkelt känns rätt på sina kort. Det var du som inspirerade mig till att våga använda olika typer av material samtidigt på ett kort, något som jag älskar att göra nu för tiden. Din kreativitet lyser verkligen igenom i alla kort och trots att du har en så tydlig och säregen stil på dina kort så lyckas du variera och experimentera med dem in i det oändliga.
Ljust kort med underbar färgläggning av Nina

Det går inte att hylla dig Nina utan att nämna din färgläggning. För mig så öppnade din färgläggning med tuschpennor en helt ny värld. Jag satt och kämpade med mina penslar och färger, fast jag aldrig vart en pensel-tjej utan mer en penn-tjej. Och det var när jag såg dina fina stämpelmotiv som jag visste att det gick att få fantastiska resultat med pennor också. Jag hoppas verkligen att vi får möjlighet att träffas och pyssla tillsammans någongång så ska jag kika över din axel för att se hur du färglägger för att lära mig ett och annat.

Ett enklare men lika färgstarkt kort

I min värld så var det du som införde en helt ny trend i kortmakeriet här i Sverige när du började använda Doodle Factory stämplar och det är jag så glad för. Det känns så lekfullt och opretantiöst när du skapar och det är något som jag verkligen uppskattar. Jag kommer att fortsätta följa din blogg i hopp om att lära mig mer. Du är verkligen en av mina största kort-idoler och det här är min hyllning till dig!

4 kommentarer:

  1. UNDERBART!!! Nina är verkligen en sann inspirationskälla för oss papperspysslare - en annorlunda och fantastisk färgklick bland många hÄnglar och Magnolior! ♥

    SvaraRadera
  2. Så sant som det är sagt!
    Du är en stor inspirationskälla och en väldigt söt människa Nina :-)

    SvaraRadera
  3. This is a great tribute to an incredible talent. I know she fills me with wonder and inspiration every time she shares one of her creations.

    SvaraRadera
  4. Instämmer med alla som vill hylla Nina! Hon är så fantastiskt duktig och fantasifull, en sann konstnär och en enorm inspirationskälla! ♥

    SvaraRadera