torsdag 14 januari 2010

Thursday Tribute #6 - Jeanette Almgren

Återigen torsdag och självklart är det dags igen för en Thursday Tribute. Idag ska jag hylla inte mindre än en av mina allra största kortmakeri-idoler! Så det är en stor dag för mig idag. För er som läser bloggen för första gången idag kan jag berätta att jag varje torsdag hyllar någon person som inspirerar mig. Jag vill på så vis bidra till att vi uppskattar och uppmuntrar varandra lite mer och samtidigt försöker jag ge er några svar på frågan som jag ofta får om vad som inspirerar mig. Och som inte det vore nog så får ni andra lite sjyssta tips på bra bloggar att besöka. Alla vinner med andra ord! =)


Och idag är det din tur att bli hyllad Jeanette Almgren, eller Tettiz, som jag kommer att kalla dig i fortsättningen. För det är ju så jag känner dig. Jag har aldrig fått äran att träffa dig privat, utan har mest kontakt med dig via ett pyssel-forum. Självklart får din blogg dagliga besök av mig också och nästan alltid finns det något smaskigt att sätta tänderna i.

Ett härligt kort av Tettiz med många delar som får perfekt balans i både färg och form.

Du var en av de första som jag började beundra när jag var ny i kortvärlden. Du har en så stilren, men ändå detaljerad stil på dina kort som jag verkligen gillar och har anammat så mycket jag kan. Det jag beundrar dig för så är bland annat att man ser direkt att det här är ett Tettiz-kort så fort man ser det. Det bara andas du, på något konstigt sätt. Jag tror att jag skulle kunna få 100 handgjorda kort i en hög där du hade gjort ett och direkt veta vilket det var. Det är få som har en så utpräglad stil och det beundrar jag dig verkligen för.

Ett av Tettiz kort som jag studerat noga

Du var också den personen som fick mig att förstå att man inte behöver alltid använda mönsterpapper på sina kort för att få dem levande och fina. Jag kommer ihåg att jag i början satt och slet mitt hår, för jag tyckte att jag aldrig fick till det, och jag satt och studera dina kort, ett och ett länge, för att klura ut hur du tänkt, vilka färger du använt och hur du fick balans i kortet. Jag lärde mig väldigt mycket av det och idag använder jag ganska sällan mönstrade papper på mina kort, eftersom jag tagit efter din lite mer stilrena stil som jag tycker känns helt rät för mig.

Ett underbart, detaljerat kort av Tettiz

Jag vet inte om du vet det Tettiz, men har också en enorm stor påverkan på vår privatekonomi här hemma... =) Min första stora investering i pappersvärlden - Grodan - köpte jag enbart efter att ha följt din tråd på forumet där du beskrev hur bra den var. Lika så var det med ProMarker-pennorna, de flesta av alfabeten jag köpt, BiA:n och även med PearlMakers. Alltså, jag är jättenöjd med alla köp, men det är lite kul att se att om jag skulle peka ut en person som påverkar mina pysselinköp allra mest, så är det du! =)

Ett album iform av en Journaling Jar av Tettiz

Sist men inte minst. Jag kan ju inte göra en hyllning av dig värt namnet om jag inte berättar om dina album. Du är verkligen albumens mästarinna! Bara att du är duktig på att använda din BiA till roliga och små album och de blir så himla snygga också! Du är verkligen en källa av inspiration. Tack för att du delar med dig av allt fint du gör och det här är min hyllning till dig!

8 kommentarer:

  1. Men OJ!! Vilken otrolig ära att bli utvald till Thursday Tribute - jag är helt galet stolt och överväldigad över alla fina ord! ♥

    Stora kramar,
    Tett

    SvaraRadera
  2. Åhh... världens bästa Tettiz, klart hon ska hyllas.

    Mysig grej du fått till här Lina, med hynningarna alltså. Å du... dina grejer går minsann inte av för hackor de heller...

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar beskrivning av Jeanette! Hon är verkligen en otömlig källa för inspiration OCH en helt sjukt go tjej! ♥

    Säger som Anna också (*pekar uppåt*): Du är jätteduktig själv!

    kram
    knin

    SvaraRadera
  4. Ja här är en scrappare som väl är värd en hyllning! Alltid spännande att titta vem du hyllar Lina och läsa din "motivering"

    Kram linapyssel

    SvaraRadera
  5. Kan inte mer än instämma. Hon har också fått mig att shoppa scrapgrejor, bland annat Snowday.

    SvaraRadera
  6. Tettiz har inspirerat mig också många gånger. Har en hel del av hennes alster i min inspirationsmapp. Och jag har haft äran att träffa henne IRL på pysselträffar, en så härlig tjej!

    SvaraRadera
  7. Kan inte annat än hålla med i din hyllning!
    Kvinnan är makalös! :D
    Vilken fantastisk torsdags-aktivitet!

    Har äran att få skapa med Tettiz ca en gång i veckan och ikväll blir årets första scrap-kväll efter alla ledigheter.. Längtar massor!

    Vilka fantastiska smycken!
    Skulle det vara ok att länka hit från min blogg? :)
    Kram Karin

    SvaraRadera
  8. tettiz är grymt kreativ & en härlig människa och lyckliga jag har ett tettiz-original i hyllan :-)

    SvaraRadera