tisdag 1 december 2009

Julpyssel till hemmet

Jag tänkte även visa upp lite av det som jag har pysslat med för att komma i julstämning här hemma. Visst är det kul att köpa nya prylar, men det är också ganska enkelt att göra egna saker för att förvandla hemmet till lite mer juligt än vad det var innan.

Att göra egna ljusfat är något som jag tycker är väldigt kul. Då kan man verkligen anpassa det till de färger och den stämning som man vill ha. Här har jag satt fyra, rustika ljus i ett betongfat som jag fyllt med grönmossa. Ett av ljusen har jag dekorerat med silvertråd som jag har snurrat några varv runt och format till ett hjärta. Jag har även lagt lite glasstenar och ett par kanelstänger i.


Till vänster på fatet sitter även en lite ängel och vakar över oss.


En enkel sak för att piffa till sina ljus är att klä in dem i dekorationer. Detta passar bäst på ljus som i första hand är avsedda för att vara inredning och fina att titta på, än sådana som man har för att elda. Dessa turkosa ljus i vår hylla blev genast juligare när de blev klädda i juliga mönsterpapper och en kanelstång.


Ljus kan man också göra själv helt från grunden. Smält ner gamla ljusstumpar eller köp en färdig sats ljusmassa och häll ner i formar. Här har jag gjort kvadratiska ljus av mjölk- och juicekartonger som fick bli vår adventsstake. Jag har köp vax i silver som jag har klippt ut siffror i som jag har strykt fast på ljusen och sedan har jag ställt dem på ett zinkfat med vita stenar i.


Ljus, ljus, ljus i massor! Runt jul frossar jag i ljus för att det är så mörkt ute. Jag tycker verkligen att det piggar upp med massor av ljus. Vill man enkelt piffa till sina enfärgade ljus kan man klippa till översta lagret på en fin servett och stryka fast det med en varm sked på ett ljus, som jag har gjort här. Med en matchande tändsticksask på fatet blir hela bordet mycket roligare.


Även blommor går att frossa i så här till jul. Här har jag stoppat en lök i ett hyacintglas och lagt kiselkross runt.

3 kommentarer:

  1. Vad pysslig du är och så fint det blev!

    SvaraRadera
  2. Vad fint såå inspirerande!!

    SvaraRadera
  3. Mysiga saker! Gillar verkligen ditt ljusfat med mossa! Och adventsljusen var ju riktigt roliga :D

    SvaraRadera