måndag 21 december 2009

Förberedelser inför 2010

I helgen när jag stressade runt bland alla andra Stockholmare som tyckte att lördag innan jul är en perfekt dag att handla alla sina julklappar, var jag tvungen att ta en minut och tänka efter innan jag kom på vem jag var. Ja, så var det faktiskt. Jag stod i hyllorna i någon pappershandel och letade innehåll i en ny kalender. Jag hittade dock ingen i den storleken jag ville ha och alla var grymt tråkiga och framförallt dyra. Jag drog en djup suck och konstaterade att jag inte orkade fortsätta leta mer. Men så gick det upp ett ljus. Jag är ju faktiskt kortmakare! Jag kan papper, jag har papper och jag har idéer. Varför tänkte jag inte på att göra en egen från grunden? Jag vet att det låter lite knasigt, men jag tycker att det är så lätt att ryckas med i julklappshetsen och bara pricka av sin Att-göra-lista innan man ens hinner tänka på vad man faktiskt kan göra själv.

Det skulle visa sig bli lite krångligare än jag trott. Jag trodde att det skulle finnas massor med färdiga mallar över datum 2010 på nätet som bara väntade på att bli utskrivna och ihopsatta till en kalender, men jag misstog mig. Visst fanns det några, men inte som funkade i det formatet jag ville ha och som hade en dag-för-dag planering med veckouppslag istället för månadsuppslag. Men jag gav mig tusan på att jag skulle testa, så jag satte mig ner och designade och skrev ut sida för sida, framsida och baksida. Och resultatet blev jag faktiskt ganska nöjd med. Den innehåller än så länge bara veckodagar och anteckningar, men det är ju min första och jag ska även inkludera födelsedagar, träningsscheman och adressbok i min nästa. Så här blev den:

Det var viktigt att hålla den stilren och enkel på framsidan, så att den håller att slängas upp och ner ur väskan. Sedan vill jag ha med årets färg turkos och matchningen med vit, brun och silver är nog en kombination som jag kommer använda till fler saker. Det turkosa banden är ett sidenband och siffran 10 är utstansade i silverpapper.


Insidorna blev enkla med plats för att göra anteckningar varje och allmänt under veckan.


Jag tyckte att det var så kul att göra kalendern att jag gjorde en matchande anteckningsbok av bara farten. Idag har jag fyra olika anteckningsböcker och för att markera att jag från och med nu bara ska ha en, så döpte jag den i bestämd form. Jag ville också ha ett nytt format på den (10 x 20 cm).


Så jag kan väl slänga in ett litet julklappstips att göra personliga böcker till folk. Jättekul och väldigt uppskattat. Jag återkommer i morgon med fler klapptips i sista-minuten.

3 kommentarer:

  1. Men gud va snygga! Du är verkligen duktig. måste tagit tid att göra dom. Men jätte kul att ha nått eget som ingen annan har. Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken fin kalender. Härlig sida du har....ska kika runt lite till. Önskar dig en fröjdefull jul. Kram

    SvaraRadera