måndag 10 augusti 2009

Från koja till slott - Del 4

Så då var vi återigen på väg. Denna gången kändes det lite extra eftersom vi nu skulle nå slutmålet på vår resa - Slottet! Det vi visste om slottet när vi begav oss var att det lågt nere i sydvästra Frankrike - tänk så långt bort du kan komma från Sverige - och att det skulle ligga i Rodez, en liten stad utanför Toulouse. Vi kände oss väldigt långt hemifrån men trots att vi oftast höll oss på de stora vägarna så var Frankrike väldigt fint att åka igenom, så resan gick väldigt bra ändå. Tillslut började vi närma oss Rodez och när vi kollade ner på termometern så var den uppe i 33,5 grader...

Efter lite hjälp med vägbeskrivning av våra vänner så kom vi tillslut fram. När någon säger att man ska bo i ett slott så är det lätt att tro att de överdriver lite och att boendet mer en fin stuga, men när vi rullade in på gården till Chateau de la Roquette så kändes det som om vi skulle få vara med om någonting mycket häftigt de kommande dagarna...

Jag känner redan nu att jag inte kommer att kunna göra slottet och allt där rättvisa genom att förklara i ord, så därför kommer jag att visa ett gäng bilder och på bästa sätt försöka förklara vår vistelse genom dem. Om det blir obegripligt på något sätt kan jag redan nu sammanfatta det med att det var bland det häftigaste jag vart med om! Ett stort tack till både Robban och Freric Tegebro som har tagit så underbara kort!

Omgivningarna
Som ni säkert förstår vid det här laget så var slottet ett äkta slott - på 1000 kvm - som vi skulle bo i tillsammans med goda vänner i 3 nätter.

Precis som alla slott (eller vad vet jag egentligen?) så hade vi en gigantisk slottsträdgård som man kunde leka i eller vandra runt i på tu man hand.

Men ska sanningen fram så hängde vi mest kring den gigantiska poolen, tack vare det härliga vädret. Ibland skojade vi om att vi betalat för en pool, så fick vi liksom slottet på köpet.

Vid poolen fanns också ett litet utrymme med tak där det fanns ett långbord och en kyl. Här kopplade i musiken, kylde ölen/vinet och hängde mest på dagarna och här käkade också för det mesta tillsammans på kvällarna.

Som om inte den fantastiska exteriören var nog, så var insidan på slottet precis så "slottigt" som man skulle kunna tro. 6 stycken fantastiska sovrum på övervåningen gjorde att man nästan tappade andan. På nedervåningen fanns kök, matsal, salong, biljardrum, tvättstuga m m.

Några av sovrummen hade dessutom egna toaletter och badrum med badkar.

Aktiviteter

Men vad gör man egentligen då när man bor i ett slott? Mitt första och bästa svar är: Umgås! Bor man i ett slott så vill man inte lämna det, märkte vi snabbt. Eftersom vädret alltsom oftast var fint, eller åtminstone varmt, så hängde vi mest vid poolen. 

Här fanns det utrymme för kreativitet och ett gäng nya vattenlekar uppfanns. Här ser vi någon för av spökboll i vatten, tror jag.

Frågan vi alla ställde oss var: -"Hur långt kan man egentligen springa på vattnet med hjälp av luftmadresser?" Svaret blev: - "Inte speciellt långt"

I sådana är miljöer är det ju svårt att låta bli att mysa lite extra...

...ge varandra en lite puss här och där...

...och bara njuta av varandras sällskap.

Mat och dryck
Var det något mer vi njöt av, förutom av sällskapet, så var det av mat och dryck. Jag har nog aldrig vart i ett sällskap fyllt med så många duktiga kockar och folk som har så stort intresse för mat och dryck, vilket naturligtvis välkomnades av mig och Robban. Varje kväll serverades 3-rätters middag och antingen åt vi den utomhus vid poolen...

... Eller så dukade vi upp inne i matsalen. Oavsett vart vi åt så var maten alltid extremt god och jag har fått möjligheten att smaka så många nya saker som jag aldrig provat förr.

-"Jag menar, hur ofta bor man i ett slott?" var meningen som vi oftast använde för att kunna dra på lite extra lyx. Som att dricka champagne till maten till exempel. Och det var ju svårt att säga emot.

Ibland blev det till och med lite snittar före maten. Här rök till exempel min gåslever-oskuld.

Få saker slår ändå att grilla maten. Här är egengjorda hamburgare.

Ibland såg maten ut så här...

...och när åt du en lunch som såg ut så här senast? (och ja, till och med blomman är ätbar...)

Och middagarna i all ära, men när man kommer upp på morgonen och någon vänlig, morgonpigg själ har dukat fram en frukostbuffé som Scandic skulle bli avundsjuka på, ja då blir man glad i hela kroppen.

Och så kom den då, sista kvällen med gänget. Och som toppen på isberget så fick även uppleva mina nya favorit på fransk mark:

Moule Frites - Musslor och pommes frites. Lika konstigt som fantastiskt!

Ja... Jag har så mycket mer att berätta och så många bilder att visa att jag nu inser att bloggen inte längre är ett bra forum för detta. Ni få boka privata visningar med mig istället! Jag kan också försäkra er som börjat bli lite orolig för min hälsa och mitt ego efter all denna lyx, att jag nu åter är tillbaka i verkligheten. Jag kan berätta att vi i Danmark åt kalla köttbullar, färdig köttfärsås och pölsa direkt ur burken och att vår vardag idag och resten av semestern består av stuvade makaroner med köttbullar och palt...

Men det är det SÅ värt! Den här sommaren har varit kontrasternas semester för oss och vi tog oss verkligen från en koja på en camping i Danmark till ett slott i Frankrike och hem igen under drygt två veckor. Så efter över 500 mil och mer än 72 timmar i bil är vi nu hemma igen.

Tack alla underbara människor som på något sätt har varit med och förgyllt den här sommaren för mig! Ni har gett mig den bästa sommaren någonsin och ni är helt underbara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar