måndag 16 mars 2009

Ge mig vår!

Nu är det väl dags för vår va? Lite sol och lite värme för att återfå ny energi. Lagom till Robbans kalas gjorde vi en liten egen homestyling härhemma för att locka fram våren lite extra. Ut med allt grått och ulligt och in med tunna, lätta textilier med färg! Jag började med att plocka ihop två buketter med min favoritblomma Gerbera och utgick sedan ifrån blommornas otroligt härliga färger när jag inhandlade resten av detaljerna. Färgerna i sig kan ju vara lite skrämmande, men när man som vi har alla andra möbler och väggar i rummet i vitt och svart så blir det ju bara som små klickar i rummet. Om man är osäker på om färgerna verkligen kommer att passa ihop så skulle jag verkligen rekommendera att börja med att plocka ihop en bukett med blommor i de tänkta färgerna och se hur det smälter ihop. Då har man paletten och mittpunkten i rummet klart. Sedan är det bara att skapa balansen med olika strukturer och former genom detaljer.

De färger som jag valde representerar det som våren står för, för mig: Energi och värme. Därför föll valet på gul, cerise och orange och jag blev faktiskt väldigt nöjd med resultatet. Rummet har en helt annan energi nu och man blir glad av att vara här. Har man basen i svartvitt är det både billigt och enkelt att byta touch på ett helt rum. Jag plockade ihop dessa produkter på ett par timmar inne i Stockholms city och då får man gå på känsla och inte så mycket regler, vilket kan vara skönt ibland.
Det här är buketten som jag utgick ifrån när jag valde resten av detaljerna. Vasen kommer från Mio. 


Dessa underbara kuddar hittade jag också på Mio som just nu har ett "Ta 3 betala för 2"- erbjudande och självklart kunde jag inte stå emot.


Åhléns har låtit nya designers designa egna mönster, så den mönstrade kudden kommer där ifrån. 


De små fina ljusstakarna i krossat glas på bordet kommer från Indiska.


När jag skulle gå ifrån Mio fick jag syn på dessa underbara servetter som jag självklart inte kunde motstå.


Med en ny och fräsch matta så blev helheten ändå glad och energirik. Precis som jag ville ha den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar