torsdag 11 december 2008

Trendigt pepparkakshus i funkisstil

I söndags var en riktig mysdag hemma i Karlstad. Jag, Robban, mamma och lillasyster Emma bestämde oss för att baka egna pepparkakshus! Jag och Robban hade aldrig gjort något tidigare och mamma hade bara tittat på, så den enda erfarenheten som fanns var hos Emma som hade byggt ett i skolan. Mamma åkte genast och köpte massor av pepparkaksdeg, non-stop, kristyr och annat som man kan pynta huset med.

Blog Image

Det märktes att Emma hade gjort detta förut. Hon satte igång att rita upp mallar i papp som hon klippte ut och tejpade senare ihop dem för att se hur huset skulle bli när det var klart. Även om det verkar som om pysselgenen har gått i arv så undrar jag vart den där genen som vill göra allt grundligt från början tog vägen. Hoppade den över en generetion? Jag fick då i alla fall inte...

Blog Image

Robban och jag var fortfarande kvar i planeringsstadiet. Ingen av oss hade någonsin byggt ett hus så vi visste liksom inte vad man kunde göra och inte. - Något enkelt men annorlunda! sa jag. - Något snyggt! sa Robban och sedan kom han på det: -Vi ska ju bygga Funkishuset vi såg idag! Jag ska inte säga att jag blev överlycklig och såg framför mig ett omöjligt bygge, men Robban såg så lycklig ut att jag bara log och höll masken. Vi hade nämligen vart och tittat på lite hus tidigare under dagen och Robban hittade ett som han blev kär i och det skulle vi ju såklart bygga. Robban blev utsedd till arkitekt och började genast skissa:

Blog Image

Jag såg på Emma, som visste hur svårt det är att göra pepparkakshus, att det här inte kommer bli någon lätt lek. Vi började också klippa ut våra delar i papp. Emma hade redan kavlat ut sin deg och skurit ut det mesta till sitt hus. Det var ganska svårt att veta hur tjock degen ska vara, men det blev bäst om man hade den ganska tunn. Sedan är det bara att lägga mallarna på pepperkaksdegen och skära ut delarna med kniv.

Blog Image

Redan innan jag hade hunnit skära ut min första vägg (vi hade ju såklart inte en enda vägg som användes två gånger) så ropade arkitekten att han hade kommit på en cool utbyggnation av huset och att det verkligen behövdes bygga ut. Hur skulle vi annars kunna få plats med alla våra saker. När han till slut lovade att jag skulle få ett eget pysselrum i vårt miniatyrhus så godtog jag utbyggnaden och ritade upp fler mallar.
När alla delar stelnat i ugnen så började det kritiska momentet: att limma ihop delarna. Och alla som byggt pepparkakshus vet att detta är skitsvårt. Vi hade dock både kristyr och Karlssons klister till hjälp och efter att ha filat kanterna jämna med ett rivgärn så gick det ganska bra.


Blog Image

Mamma glömde skära till fönster på sina delar innan hon la dem i ugnen, så det blev inte så mycket till hus tyvärr, men hon hejade glatt på mig och Emma.
Trots alla mina onda aningar så gick det bra att sätta ihop det och inga delar gick sönder alls. När vi hade satt ihop det så visade det sig att det blev en hel del glapp och mellanrum lite här och där, men det gjorde inte så mycket. Det blev ju faktiskt ganska likt skissen!


Blog Image

Emmas hus blev verkligen jättefint och jag antar att det kommer med erfarenheten av att bygga hus. Hon la ner jättemycket energi på utsmyckningen och hann till och med att bygga ett litet utedass (till höger):

Blog Image

När vårt hus blev dekorerat så kändes det faktiskt riktigt bra och vi fick till den lite mer moderna tappningen på det. Det var faktiskt inte så svårt om jag trodde, det tog bara lång tid. Det var också kul att göra något helt från början. Man kan ju faktiskt bygga precis vad man vill! Hoppas att ni har fått lite inspiration till ert pepparkaksbygge!

Blog Image

Blog Image

Blog Image

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar