fredag 28 november 2008

Julpyssel

Jag vet inte om det beror på att vi var i New York förra julen och därför struntade i allt vad jul heter, eller om det är något annat, men en stor julvåg kom fullständigt och sköljde över mig igår. Jag blev faktiskt helt förvånad själv.
Jag har ju i och för sig alltid gillat julen, förutom när man ska bestämma vem man ska fira hos och hur man än vrider och vänder på sig så blir alltid någon ledsen. Men om man bortser ifrån det så så gillar jag att tända ljus, baka julgodis, göra skinka och allt annat som hör julen till. 

De senaste åren så har det dock avtagit lite. Det känns som om åren mellan 20-30, bara avverkas i väntan på att man ska få en egen familj att fira med. Man hör liksom inte riktigt hemma någonstans. Trots detta har jag bestämt mig för att fullkomligt älska julen i år! Och jag ska försöka få med mig min otroligt tveksamma sambo också. Traditioner är ju faktiskt ganska mysigt att ha i en familj.

I all denna julyra så är ju pyssel ett självklart inslag. Och jag blir så otroligt inspirerad att prova nya saker som jag inte provat förr. En sak jag aldrig provat förr är att göra personliga tändsticksaskar. Att byta skal på dem till något mycket snyggare helt enkelt. Alla tänder vi ju massor av ljus i dessa tider och om man ändå ska ha en tändsticksask liggande framme på bordet så kan den väl lika gärna vara snygg och matcha resten av inredningen? Jag provade att göra ett par stycken med jultema och jag lovar att det kommer att bli fler. Det här var farligt kul...!

Blog Image

En ask för den som gillar den kalla och stilrena julen i silver och blått. Asken är i den största modellen och inklädd i mitt favoritmaterial just nu- skimrande väv i otroligt fina färger i frånPanduro (jag kommer nog att skaffa mig alla färger). Texten har jag böjt till själv av smyckestråd i silver och det röda i mitten är en sigill av lack. Kortsidorna är också täkta med silverväv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar