måndag 27 oktober 2008

Berättelse om herr Roos Vs Tusen strålande solar

Jag har precis avslutat två underbara böcker. Inget konstigt med det egentligen, det gör jag ju hela tiden, men det som var speciellt med det här var att de båda var så otroligt bra att jag inte kunde välja. Och jag brukar alltid kunna välja. Jag har alltid en favorit.

Jag har alltid två aktiva böcker samtidigt. En i bokform och en i talboksform. Jag använder dem vid helt olika tillfällen, jag vill läsa i en bok när jag går och lägger mig och jag vill lyssna på en bok när jag är ute och går eller när jag pysslar ensam. Jag tycker precis lika mycket om båda sätten och jag får alltid en favoritbok, nästan som om de tävlar mot varandra. Problemet dök upp när jag skulle åka till Karlstad och helt plötsligt fick 3 timmar på tåget då jag fick välja om jag ville läsa eller lyssna. Och jag kunde inte välja! Jag var lika nyfiken på de båda och det blev varken hackat eller malet.

De två böckerna jag pratar om är Berättelse om herr Roos av Håkan Nesser, som jag lyssnade på, och Tusen stålande solar av Khaled Hosseini som jag läste. Båda berörde mig oväntat och oerhört mycket - och på helt olika sätt. Jag tänker inte recensera dem ingående bara avundas er som inte har läst dem än.

Jag har dock stött på folk som tycker att det är jättekonstigt att lyssna på böcker och säger att det inte är samma sak som att läsa. Frågan till er är: Hur gör ni? Lyssnar ni eller läser helst? Kan man säga att man har läst en bok som man bara har lyssnat på? Hur mycket läser ni? Vad tyckte ni om böckerna? Fler boktips?

Image Thumbnail     Image Thumbnail

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar