söndag 7 september 2008

UGL i Stensnäs

Ja, så bra gick det...
Min plan var att rivstarta bloggen efter mitt sommaruppehåll den 1 september, men så fick jag chansen att gå en UGL-kurs den här veckan som jag bara inte kunna säga nej till, så det blev inte mycket bloggande den här veckan heller. När man går UGL så är en del av kursen att man bor på internat i 5 dagar så därför har min kontakt med omvärden vart begränsad. Jag och min grupp var på en gård utanför Åkersberga som heter Stensnäs och det var väldigt vackert stället med mycket (och) god mat.


Blog Image
UGL står för utveckling av Grupp och Ledare. En grupp på 8-12 personer med olika bakrund sätts ihop av handledarna och ska tillsammans under 5 dagar genomgå olika processer, modeller och övningar tllsammans. Det är viktigt att ingen i gruppen känner varandra sedan tidigare och när gruppen skiljs åt så är inte ambitionen att man ska träffas igen.

Blog Image
Det är väldigt svårt att försöka förklara det som jag har vart med om för någon annan har jag märkt. Den förklaringen som jag känner själv är allra bästa är att jag kom dit som en ganska osäker men nyfiken ledare och kom ut fylld med självförtroende, styrka och insikter. Den personliga utveckling med nya insikter om mig själv fick jag på köpet. Jag träffade 9 stycken underbara människor som jag umgicks med dygnet runt i 5 dagar och det känns som om vi har känt varandra i flera år.

Blog Image
Eftersom jag har vart ganska förvirrad och osäker nu i min ny roll som ledare för vår kommunikationsbyrå så var det så himla skönt att få verktyg och modeller för hur man kan arbeta med ledarskapet i olika typer av grupper. Det är ju inte helt lätt att bygga upp något ifrån grunden tillsammans med andra. Men helt plötsligt är jag nu mer taggad och sugen än någonsin att bygga upp vår verksamhet och se till att vi växer.

Blog Image
Jag ska inte säga något mer om kursen än så, fast jag skulle kunna skriva hur mycket som helst. Bara att det var några av de mest utvecklande dagarna i mitt liv. Om du vill läsa mer om UGL kan du göra det här och om du får möjligheten att gå en kurs kan jag inte göra annat än att rekommendera dig att göra det, om du är beredd på några tuffa dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar