onsdag 11 juni 2008

Gröna fingrar?

-Ja, nu har det nog slagit slint, tänker säkert ni som känner mig lite grann...
Och om det har slagit slint på riktigt eller om det var besöket hemma hos farmor förra helgen som insprierade mig, vet jag faktiskt inte, men idag så har jag fått för mig att odla lite...

Jag har aldrig direkt vart intresserad av blommor eller växter och om sanningen ska fram så är jag ganska dålig på att ta hand om de blommor som jag har hemma också, men jag har alltid tyckt att blommor är väldigt fint. De symboliserar liv på något sätt tycker jag. Till saken hör ju också att jag liksom har det lite i blodet. Farmors stora passion i livet är blommor och trädgård och hon har hela Forshagas (om inte hela Karlstads) finaste trädgård med massor av blommor, dammar, stengångar, växthus, träd, grönsaker och så vidare. Och jag måste nog erkänna att jag kände mig lite inspirerad när jag var där och firade hennes 70 års dag förra helgen.

Jag har insett att jag tycker att det är kul att se saker växa helt enkelt, därför har jag nu köpt ett gäng med fröpåsar, krukor och såjord och ska nu försöka mig på att få lite kryddor och grönsaker att växa här hemma. Jag tog 9-10 olika sorter för att sprida riskerna så mycket som möjligt och jag insåg ganska snabbt att jag inte har en aning om hur jag ska göra och att det finns en mängd olika kritiska faktorer; jag vet inte ens om alla kan planteras inomhus, jag vet inte hur mycket frön jag ska ha i, jag vet inte om det är nu man ska så de olika sorterna och jag vet inte vad jag ska göra med dem när (läs om) de börjar växa... Men det är kul ändå!

Jag inser att jag är totalt hopplös när det gäller sånt här och därför är det också lite kul att jag tog tag i saken och verkligen köpte det som jag behöver. Mitt enda mål med hela det här projektet är att det ska komma upp något litet, litet grönt i en av krukorna. Det räcker med att man kan ana att något växer, så kommer jag bli så glad! Och jag lovar att ni ska få följa vad som händer vecka för vecka. Ni är säkert många som är grymma på sånt här och ni får gärna komma med tips. Hjälp mig att lyckas!


Blog Image
Här börjar mitt Kamikaze-projekt. Än så länge känns allt bra. Jord kan jag hälla upp i alla fall...

Blog Image
Efter att ha hällt i ett godtyckligt antal frön var det dags för vattning och jag känner att mitt uppdrag har börjat på riktigt.

Blog Image
Efter vattning och plantering märkte jag ut varje kruka med vad som är i. De som börjar växa (?) kommer att få fina skyltar i stället. Efter några snabba blickar på baksidan av påsarna känner jag att jag gillar växter som beskrivs som "Anspråkslösa".

Blog Image
Efter fotograferingen var det dags för utplacering i de vrår där de passar bäst. Några hamnade i soliga fönster, några i skuggiga fönster, en i garderoben och min kära Rosmarin tyckte att kylskåpet var ett mysigt ställe att växa på minsann... =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar